
i

Mitigating the Impact of Media 
Reporting of Terrorism: 
Iraq case study

Mais Al-Bayaa

This project is funded by the 
European Union



ii

Mitigating the Impact of Media 
Reporting of Terrorism: 
Iraq case study

Mais Al-Bayaa
Strategic Communications Project Report
January 2021

This report is part of a wider project, led by the International Centre for 
Counter- Terrorism (ICCT) – the Hague, and funded by the EU Devco on 
“Mitigating the Impact of Media Reporting of Terrorism”. This project aims 
to produce evidence-based guidance and capacity building outputs based 
on original, context-sensitive research into the risks and opportunities 
in media reporting of terrorism and terrorist incidents. The role of media 
reporting on terrorism has been under investigated and is an underutilised 
dimension of a holistic counter-terrorism strategy. How the media reports 
on terrorism has the potential to impact counter-terrorism (CT) perspective 
positively or negatively.

Funded by
the European Union



iiiiiiiii

About ICCT

The International Centre for Counter-Terrorism – The Hague (ICCT) is 
an independent think and do tank providing multidisciplinary policy 
advice and practical, solution-oriented implementation support on 
prevention and the rule of law, two vital pillars of effective counter-
terrorism.

ICCT’s work focuses on themes at the intersection of countering 
violent extremism and criminal justice sector responses, as well as 
human rights-related aspects of counter-terrorism. The major project 
areas concern countering violent extremism, rule of law, foreign 
fighters, country and regional analysis, rehabilitation, civil society 
engagement and victims’ voices. 

Functioning as a nucleus within the international counter-terrorism 
network, ICCT connects experts, policymakers, civil society actors and 
practitioners from different fields by providing a platform for productive 
collaboration, practical analysis, and exchange of experiences 
and expertise, with the ultimate aim of identifying innovative and 
comprehensive approaches to preventing and countering terrorism. 

Licensing and Distribution

ICCT publications are published in open access format and distributed 
under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-
NoDerivatives License, which permits non-commercial re-use, 
distribution, and reproduction in any medium, provided the original 
work is properly cited, and is not altered, transformed, or built upon 
in any way.

Cover image: Marco Zoppi for Upsplash, available here.

ICCT Report
January 2021

DOI: 10.19165/2021.1.01 
ISSN: 2468-0486

https://unsplash.com/photos/qjYyqErAZ_M


iv

Contents
�

Key Findings� 1

Introduction � 2

Satellite television in Iraq  � 2

Reporting on terrorism and insurgency in Iraq � 4

Case study: the battles for Fallujah � 7

Covering the rise of the Islamic State group � 8

Conclusion � 9

Recommendations� 10

Appendix: Table of Interviews � 11

Bibliography � 12

About the Author� 14



1

Key Findings

Key Findings
•	 The influence of the Pan Arab Television stations on Iraqi journalists impacted the way they 

covered the stories for local television stations. 

•	 The impact of those channels reshaped the local media and the way Iraqis look at news 
coverage. 

•	 The influence of those channels on how local journalists and editors cover terror attachs and 
their aftermath.

•	 The lessons learnt from covering terror events in Iraq are highlighted here, with the potential to 
be used in analysis on other Arab countries.



Introduction 

2

Introduction 
During Saddam Hussein’s regime, Iraq had 
only two terrestrial television stations, both 
run by the government. Their content was 
heavily censored and the government tightly 
controlled what Iraqi citizens could see. 
Moreover, the majority of Iraqis did not have 
access to satellite channels and most were 
banned from travelling outside the country. Iraq 
was also largely closed off from the outside 
world in terms of news and information. State 
control of the information ecosystem was part 
of a totalitarian system that encompassed the 
whole of Iraqi society – there was no freedom 
of expression, and severe penalties for those 
who digressed from the government line. 

In the days after the collapse of Saddam 
Hussein’s regime, in Iraqi cities trucks loaded 
with satellite dishes were a common sight, 
and before long, a satellite could be seen 
on almost every roof in Iraq’s cities. A year 
later, twenty-one new national channels were 
beaming across the country, and there were 
150 independent newspapers and eighty 
radio stations1. Business, political and religious 
leaders all scrambled to harness the power of 
the media, with many elite figures opening their 
own new channels. But despite this vibrant – 
or chaotic – media landscape, the Gulf-based 
satellite channels, Al-Jazeera (based in Qatar 
and funded by the Qatari government) and Al-
Arabiya (based in Dubai but close to, and now 
part-owned by the Kingdom of Saudi Arabia), 
attracted large audiences’.2, 3 

1 BBC media action, The media of Iraq ten years on: the problems, the progress, the prospect. Policy Briefing, March 2013. 
Available at: http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/policybriefing/bbc_media_action_media_iraq_ten_years_on.pdf, 
accessed 20 December 2019
2 Ipsos.com, Online audience measurement in The Arab World, 2 September 2013. Available at: https://www.ipsos.com/
en/online-audience-measurement-arab-world, accessed: 10 January 2020.
3 Al-Jazeera was founded in 1996 with funding from the Qatari government. Al-Arabiya is owned by MBC (the Middle 
East Broadcasting Center), the region’s largest private satellite broadcaster, which was founded in 1991 by the Saudi 
businessman Walid al Ibrahim, brother-in-law of the late King Fahd of Saudi Arabia. King Fahd’s son is reportedly a major 
shareholder. Al Ibrahim was among those placed under effective arrest in Riyadh’s Ritz-Carlton hotel in 2017. Following his 
release, the Saudi government took a 60 percent stake in MBC, leaving Al Ibrahim with the remaining 40 percent. 
4 Al-Jazeera, “Facts and figures,” 23 February, 2012. Available at: https://www.aljazeera.com/features/2012/2/23/facts-and-
figures, accessed: 28 December 2019
5 BBC Media Action, Middle East and North Africa: Iraq. Available at: https://www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/
middle-east-and-north-africa/iraq, accessed: 20 December 2019
6 Coalition Provisional Authority Order Number 2: Dissolution of Entities, 23 May 2003. Available at: https://web.archive.

This paper analyses Al-Jazeera and Al-
Arabiya’s coverage of terrorism in Iraq from 
2003 to the present. Primary sources for this 
research were examples of television reports 
on terrorist incidents and threats, and interviews 
with key informants. Where appropriate, links 
to news reports have been given in order to 
further understand any conclusions or analysis 
given. Interviews were conducted with ten 
respondents, including six local journalists and 
two political and terrorism experts all working 
in four areas particularly affected by terrorism: 
Fallujah, Tikrit, Mosul and Baghdad. This paper 
also draws upon the author’s own experience 
of working for international media outlets in 
Iraq and for an American non-governmental 
organisation in Iraq which provided media 
training to local journalists after 2003. 

Satellite television in Iraq  
Al-Jazeera’s reach is expansive. The channel 
claims that it reaches to more than 220 
million households in more than one hundred 
countries and its YouTube channel receives 
2.5 million views per month.4 A survey by BBC 
Media Action in May 2018 in Iraq showed the 
media consumption habits – 44 percent of the 
population in four provinces (Anbar, Ninewa, 
Baghdad and Salahulddin) used social media 
to obtain their breaking news, while 56 percent 
watch breaking news on television.5

The actions of the Coalition Provisional Authority 
(CPA) after the United States-led invasion helped 
create an environment which the Gulf-based 
satellite channels could dominate. The CPA 
abolished the Iraqi Ministry of Information6 in 

http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/policybriefing/bbc_media_action_media_iraq_ten_years_on.pdf
https://www.ipsos.com/en/online-audience-measurement-arab-world
https://www.ipsos.com/en/online-audience-measurement-arab-world
https://www.aljazeera.com/features/2012/2/23/facts-and-figures
https://www.aljazeera.com/features/2012/2/23/facts-and-figures
https://www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/middle-east-and-north-africa/iraq
https://www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/middle-east-and-north-africa/iraq
https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf


3

Satellite television in Iraq  

2003 and dismissed thousands of employees, 
considering them unreliable. The CPA sought 
to build a new media landscape through post-
conflict programmes to train Iraqi journalists 
delivered by USAID-funded organisations. 
These programmes provided technical 
guidance, logistical support, media monitoring 
and advice.7 A new television channel, Al-
Hurra (literally “the free woman” in Arabic) was 
launched by the US in February 2004, covering 
the whole of the Middle East/North Africa with 
a slogan which translates as “the truth first.” 
Al-Hurra Iraq was launched in April 2004. Its 
global viewing figures make it the third most-
watched Arabic-language satellite channel, but 
in global audiences it lags a long way behind 
Al-Jazeera and Al-Arabiya. In Iraq, after so 
many years of exposure to a monolithic, state-
controlled media, Iraqis appeared reluctant to 
accept the Western approach to news that was 
now being presented to them. 

The new, young generation of Iraqi journalists 
sought to learn new techniques from the Gulf 
channels, especially when covering breaking 
news, editing news packages, and creating 
investigative documentaries. 

Furthermore, the channels allowed journalists 
and producers to look at stories from different 
angles, and to be more visually creative. An 
Iraqi media studies academic commented: 

I was working as a journalist before 2003, 
the decision of the CPA to release all of the 
seasoned journalists put the Iraqi audience 
in the hands of the Arab and International 
media. Iraqis needed at that crucial time to 
get the news and I would say Al-Jazeera 
was number one and Al-Arabiya was 
number two. They both shaped the Iraqi 
audience. … The Americans saw the big 
influence Al-Jazeera and Al-Arabiya had 
and they launched Al-Hura Iraq television 

org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_
Annex_A.pdf, accessed: 16 January 2020
7 Ahmed Al-Rawi, International media organisations’ role in assisting the media sector in Iraq after 2003, Global 
Media Journal, December 2015. Available at: https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-
organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447, accessed: 10 January 2020
8 Interview with respondent 9, 24 March 2020.
9 Robert Booth, “WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy.” The Guardian, 6 
December 2010. Available at: https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-
policy.
10 Interview with respondent 9, 24 March 2020.

station, but it was not a competitor 
because it had a more western approach 
to a closed society. The new generation of 
Iraqi journalists was left to choose which 
Arab or international media outlet to follow 
and as the popularity of Al-Jazeera and Al-
Arabiya were peaking, this led editors to 
choose these channels as guideline for 
journalism.8 

Despite its popularity among the Iraqi public, 
Al-Jazeera has been criticised by Iraq’s post-
2003 leaders. Prime Ministers Ayad Allawi, 
Noori Al-Maliki and Haidar Al-Abadi are all 
known to have condemned what they see 
as the channel’s biased reporting, favouring 
Qatari foreign policy interests. A leaked 
US diplomatic cable in 2010 revealed that, 
contrary to Al Jazeera’s insistence of being 
editorially independent, the US viewed it as 
being used by Qatar to influence foreign policy 
negotiations.9 Allawi’s government revoked Al-
Jazeera’s license to operate in August 2004, 
and Iraqi forces raided the channel’s Baghdad 
office the following month. 

These moves were condemned by civil 
liberty and press freedom groups, and one 
interviewee suggested that this was part of an 
ineffective and potentially counter-productive 
media strategy:  

Professional and seasoned Iraqi journalists 
were speaking against the way Al-
Jazeera and Al-Arabiya reported through 
conferences and newspapers. Our voices 
were unheard and the Iraqi government 
hired the sectarian militiamen to run the 
Iraqi Communication and media center 
and these people were not qualified to 
understand the media coverage and 
did not deal with the problem correctly. 
They built more troubles and hostility by 
shutting down Al-Jazeera.10 

https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf
https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy


Satellite television in Iraq  

4

Al-Jazeera defend their reporting and editorial 
policy on different occasions and while 
covering various countries. On the 3 January 
2007, Al-Jazeera defended their reporting in a 
statement published on their website11, calling 
media bias a “threat” to Iraq quoting Iraqi 
journalists and politicians who were praising 
Al-Jazeera neutral reports. In an open letter 
published on 26 June 2017, Al-Jazeera further 
pushed back against claims of media bias and 
said: 

Throughout our long history, we have 
remained resolute in our commitment 
to storytelling, to balanced journalism, 
and to finding and covering stories. We 
have given a voice to the voiceless. We 
have shone a spotlight on the people 
and stories that would otherwise have 
remained in the dark. And we’ve always 
done so with responsibility and integrity.12

Reporting on terrorism and 
insurgency in Iraq 
Reporting on terrorism in Iraq has been a 
particular source of contention. Since 2003, 
the Iraqi government, other Arab governments 
and the US have all criticized Al-Jazeera for 
the language it uses to report terrorist attacks 
in Iraq, and for its coverage of the US invasion 
more generally.13 During the post-2003 period, 
both Al-Jazeera and Al-Arabiya were viewed by 
the Iraqi government as taking sides against the 
Coalition and effectively supporting the Sunni 
insurgency. According to one respondent, 

11 Al-Jazeera News, “An Open letter from Al-Jazeera” 26 June 2017. Available at: https://www.aljazeera.com/
news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera, accessed: 1 February 2020.
12 Al-Jazeera News, “An Open letter from Al-Jazeera” 26 June 2017. Available at: https://www.aljazeera.com/
news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera, accessed: 1 February 2020.
13 Guy Adams, “US believes Al Jazeera is ‘propaganda tool of Qatar’” 6 December 2010. Available at: https://www.
independent.co.uk/news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-propaganda-tool-of-qatar-2152329.html, accessed: 5 
January 2020.
14 Interview with respondent 8, 4 January 2020. For a similar sentiment, see Rajiv Chandrasekaran, Imperial Life in the 
Emerald City: Inside Baghdad’s Green Zone (London: Bloomsbury, 2008), p. 145.
15 World News, “Baghdad expels al-Jazeera man,” The Guardian, 3 April 2003. Available at: https://www.theguardian.
com/world/2003/apr/03/media.iraq accessed: 11 January 2020.
16 BBC News, “Spain jails al-Jazeera reporter.” 26 September 2005. Available at: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/
europe/4283328.stm, accessed: 16 October 2020. 
17 Alex P. Schmid, “Terrorism - The Definitional Problem,” Case Western Reserve Journal of International Law, Vol. 36, No. 
2 (2004). Available at: https://scholarlycommons.law.case.edu/jil/vol36/iss2/8, accessed: 6 January 2020.

Al-Jazeera and Al-Arabiya angered the 
government for many years. The terms 
these channels used gave the impression 
that they were sympathetic with the 
insurgency and were fuelling hatred 
towards the coalition forces. It was a tough 
time for Iraqis. I spoke with Al-Jazeera 
officials in Doha and they said they were 
following the international guidelines in 
reporting but what we saw on the ground 
was not that.14 

As a result of such concerns, one of Al-
Jazeera’s principal reporters, the Syrian-born 
Spanish citizen Tayseer Allouni, was expelled 
from Iraq in April 2003 while another journalist 
was barred from reporting in Iraq in 2003.15 
Allouni, who had interviewed Osama bin Laden 
in Afghanistan after the 11 September attacks 
in 2001, was later arrested by the Spanish 
authorities and charged with involvement in the 
Madrid bombings in 2004. He was convicted 
and released in 2012 after the European Court 
of Human Rights ruled that his conviction was 
not legal.16 
	
By common agreement, terrorism is the use 
of violence or of the threat of violence in the 
pursuit of political, religious, ideological or 
social objectives.17 However, Al-Jazeera and 
Al-Arabiya used the terminology of resistance 
to describe the insurgency in Iraq. Islamists, 
jihadists and Sunni fighters were rarely 
labelled as terrorists. For example, in an Al-
Jazeera news bulletin from Fallujah in 2010, 
reporter Muthar Jumaa explained the stages 
of resistance in Iraq since the fall of Saddam 
Hussein: 

https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.independent.co.uk/news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-propaganda-tool-of-qatar-2152329.html
https://www.independent.co.uk/news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-propaganda-tool-of-qatar-2152329.html
https://www.theguardian.com/world/2003/apr/03/media.iraq
https://www.theguardian.com/world/2003/apr/03/media.iraq
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4283328.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4283328.stm
https://scholarlycommons.law.case.edu/jil/vol36/iss2/8


5

Reporting on terrorism and insurgency in Iraq 

At the beginning of the resistance in 
Iraq, there was fruitful collaboration 
between the resistance groups as they 
joined efforts to attack the occupation 
and whoever collaborated with it since 
2004 in Fallujah. The collaboration 
between the resistance groups was a 
symbol of Iraq and everyone joined to 
fight the occupiers like the Salafists, 
Baathists, Muslim brotherhood, Sufis and 
independent fighters, who were all united 
under one flag. Sheikh Abdullah Al-Janabi 
united the resistance. The Americans had 
to reconcile in the famous meeting with 
the resistance groups that brought the 
Americans and the resistance together 
in Fallujah. The resistance was stronger 
before and the Americans confessed that 
the resistance had successfully controlled 
two thirds of Iraq but bit by bit things 
changed and conflicts started between 
the resistance groups and 2006 was a bad 
year for the resistance. Instead of fighting 
the Americans, the Awakening movement 
was the harshest thing to damage the 
Iraqi resistance. Despite the awakening 
campaign, some groups continued to 
fight on. Both the Awakening18 and some 
of the fighters fleeing the country had a 
negative effect on the resistance. The 
voice of fighters was loud and everyone 
feared them and it was a victory to the 
resistance against the occupation forces. 
Everything was good when the resistance 
was united.19

One respondent who specialised in analysing 
the insurgency in Iraq appeared to confirm 
US and Iraqi government concerns that the 
Gulf-based satellite channels were taking the 

18 In 2004, Abdullah Al-Janabi was emir of the Mujahideen Shura Council in Fallujah, which united various jihadist factions 
including al-Qaeda during and after the Sunni insurgency. After the rise of the Islamic State group in northern Iraq, Al-
Janabi became the group’s leader in Fallujah. The Awakening, or Sahwa movement, was a US-sponsored tribal alliance 
centred in Iraq’s Al-Anbar province (which includes Ramadi and Fallujah) that cooperated with US forces to pacify the 
insurgency in 2006-7.
19 Muthar Jumaa, Iraq resist Faloja, Al-Jazeera Youtube channel, 11 March 2010. Available at: https://www.youtube.com/
watch?v=3drMb2bFlc4, accessed: 9 of March 2020.
20 Interview with respondent 9, 24 March 2020.
21 Al-Jazeera YouTube channel, Fi Al-Umuq, 9 March 2010. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=tP-iB8ummgw, 
accessed: 17 December 2019.
22 United Nations Security Council Consolidated List, United Nations. Available at: https://www.un.org/securitycouncil/
content/un-sc-consolidated-list, accessed: 20 January 2020. 
23 Zeina Karam, “Base and vile,” The Guardian, 12 May 2004. Available at: https://www.theguardian.com/world/2004/
may/12/usa.iraq1, accessed: 29 December 2019.
24 Ibid.

insurgents’ side: “I spoke with Al-Jazeera and 
Al-Arabiya reporters in Iraq and they said our 
main role here is to defend the Sunni world and 
we will welcome any resistance to the newly 
formed Iraqi government. For us, they are not 
terrorists.”20 

A similar editorial line can be seen in later 
reporting. For example, in a 47-minute Al-
Jazeera report on the decline of the insurgency 
in 2010, the reporter Fi Al-Umuq21 praised the 
“heroism” of insurgents causing problems 
for Americans. It includes an interview with 
Muthanna Harith Al-Dari, who was designated 
in March 2010 by the UN Security Council’s al-
Qaeda Sanctions Committee as an al-Qaeda 
in Iraq fundraiser and operational leader.22 
The report did not challenge Al-Dari on issues 
relating to terrorism and violence against 
civilians or the Iraqi army. 

Coverage of murders of Western hostages 
during the insurgency proved to be particularly 
controversial. Al-Jazeera and Al-Arabiya’s 
broadcasts of videos showing hostages 
about to be killed was criticised by many Arab 
and International media organisations. For 
example, both channels broadcast the video 
of the murder of US hostage Nick Berg in April 
2004, albeit with the beheading itself edited 
out.23 In contrast, Arabic news networks in 
countries such as Lebanon and Kuwait covered 
the murder without showing the video, while 
Egyptian newspapers, for example, covered 
the murder without any photographs.24 
One respondent commented: “It was giving 
messages to people that these groups are 
the strongest. It spread fear and this made 
people more submissive to these groups 
and some wanted to gain the same power 

https://www.youtube.com/watch?v=3drMb2bFlc4
https://www.youtube.com/watch?v=3drMb2bFlc4
https://www.youtube.com/watch?v=tP-iB8ummgw
https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list
https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list
https://www.theguardian.com/world/2004/may/12/usa.iraq1
https://www.theguardian.com/world/2004/may/12/usa.iraq1


Reporting on terrorism and insurgency in Iraq 

6

as these groups.”25 Western military leaders 
also complained that the channels broadcast 
footage of dead military personnel in breach of 
the Geneva Conventions.26

Both channels were also accused of giving 
more space to pro-insurgent opinion even 
when appearing to be offering balance. For 
example, Al-Jazeera’s weekly discussion 
programme, ‘The Opposite Direction’ hosted 
by Faisal Al-Qassem, frequently angered Arab 
and international governments because of its 
editorial stance and the platform it provided for 
the host to present his controversial opinions, 
including on insurgent and terrorist groups.27 
The programme angered the Iraqi government 
particularly: “the host brings two guests with 
opposite opinions but always goes for the 
weaker guest to argue against the resistance 
in Iraq which empowers the resistance 
argument. This style was adopted later on the 
Iraqi local media to support their ideology.”28 In 
response, Al-Jazeera argued that opinions in 
wars of occupation and resistance depend on 
perspectives, citing the difference of view over 
the legitimacy of armed violence in Northern 
Ireland.29

As a result of its reporting on the insurgency, 
the Bush administration developed profound 
concerns at an early stage about Al-Jazeera’s 
coverage in Iraq, especially after Al-Jazeera 
cameraman Salah Hassan was arrested by US 
forces in November 2003 filming the aftermath 
of an attack on an American convoy near the 
city of Baquba.30 On the basis of photographic 
evidence of him filming other attacks on US 
forces, the CPA accused him of having prior 

25 Interview of respondent 1, 15 November 2019.
26 See, for example, Air Chief Marshall Brian Burridge’s briefing on 27 March 2003, available at: https://www.c-span.org/
video/?175779-1/central-command-briefing. 
27 Report, “Al-Jazeera criticized for once again acting as “official spokesman for fundamentalist Groups… as it did in 
Afghanistan, Iraq and Palestine.”” Memri.org, 14 June 2007. Available at: https://www.memri.org/reports/al-jazeera-
criticized-once-again-acting-official-spokesman-fundamentalist-groups-it-did, accessed: 10 January 2020.
28 Interview with respondent 5, 3 December 2019.
29 Al-Jazeera video, “Martin McGuinness: Can political violence be justified?” Al-Jazeera, 21 May 2017. Available at: 
https://www.aljazeera.com/program/head-to-head/2017/3/21/martin-mcguinness-can-political-violence-be-justified/, 
accessed 04 January 2020.
30 Jamie Doward, Antony Barnett, Peter Beaumont, David Rose and Mark Townsend, “The leak that revealed Bush’s 
deep obsession with al-Jazeera,” The Guardian, 27 November 2005. Available at: https://www.theguardian.com/
media/2005/nov/27/broadcasting.politicsandiraq, accessed: 15 January 2020.
31 Lisa O’Carroll, “US makes Al Jazeera complaint,” The Guardian, 28 April 2004. Available at: https://www.theguardian.
com/media/2004/apr/28/iraq.iraqandthemedia, accessed: 18 December 2019.
32 Interview with respondent 1, 15 November 2019.
33 Interview with respondent 9, 24 March 2020.

knowledge of these attacks. The then US 
Secretary of State made a formal complaint to 
the government of Qatar about Al-Jazeera’s 
coverage, commenting that such coverage 
“clouded” bilateral relations.31 Iraqi victims 
of violence were also negatively affected by 
the media’s portrayals of the insurgency. One 
respondent said: 

My father was killed by the Shia militia and 
it was hurtful to watch the sensationalized 
stories all the time. There was [sic] 
sectarian lines in the media and I believe 
there are many Sunnis in my community 
who were ashamed for not participating in 
the insurgency [based on] revenge.32 

Nevertheless, according to one interviewee a 
younger generation of Iraqi journalists were 
impressed by the speed and the technology 
of Al-Jazeera and Al-Arabiya, and began to 
imitate their style and language in their own 
coverage: 

The majority of the Iraqi journalists who 
operated after the war are from a new 
generation who did not study journalism 
and they looked up to the success these 
Arab channels had in covering breaking 
news and they went on copying the 
news packages of these channels and 
use the same terminologies without 
understanding sometimes the indirect 
message these channels have. Repeating 
the wrong message on local and Arab 
media made things more legitimate to 
Iraqis who were vulnerable to news and 
to the new change in their lives.33 

https://www.c-span.org/video/?175779-1/central-command-briefing
https://www.c-span.org/video/?175779-1/central-command-briefing
https://www.memri.org/reports/al-jazeera-criticized-once-again-acting-official-spokesman-fundamentalist-groups-it-did
https://www.memri.org/reports/al-jazeera-criticized-once-again-acting-official-spokesman-fundamentalist-groups-it-did
https://www.aljazeera.com/program/head-to-head/2017/3/21/martin-mcguinness-can-political-violence-be-justified/
https://www.theguardian.com/media/2005/nov/27/broadcasting.politicsandiraq
https://www.theguardian.com/media/2005/nov/27/broadcasting.politicsandiraq
https://www.theguardian.com/media/2004/apr/28/iraq.iraqandthemedia
https://www.theguardian.com/media/2004/apr/28/iraq.iraqandthemedia


7

Case study: the battles for Fallujah 

Despite the mixed feelings of Iraqis towards Al-
Jazeera and Al-Arabiya, many Iraqis considered 
these channels on the top of their game when 
it comes to access to reporting breaking news 
and documentaries not only for Iraq stories but 
for the rest of the Arab world. 

Case study: the battles for 
Fallujah 
The US and its allies fought two major battles 
in Fallujah in 2004 in response to increasing 
insurgent and terrorist activity in the city, most 
notably the killing and mutilation of four American 
private military contractors in March 2004. The 
first battle took place in April-May, and led to 
800 Iraqi deaths (around 200 of whom were 
insurgents) and fewer than thirty US deaths. 
This was the largest engagement following the 
fall of Saddam Hussein’s government, and the 
first major battle involving al-Qaeda-aligned 
insurgents. The second battle, which took 
place between 7 November and 23 December 
2004, was the bloodiest of the entire conflict, 
with an estimated 1,200-1,500 insurgents killed 
and a similar number captured, while 800 Iraqi 
citizens were estimated to have been killed. 
US, British and Iraqi forces suffered up to 110 
casualties.34

While covering the 2004 battles for Fallujah and 
for many years following, both Al-Jazeera and 
Al-Arabiya reporters referred to the insurgency 
as the resistance, and depicted the battles as 
a stand against invading foreign occupiers. For 
example, Al-Arabiya reporter Wael Esam, who 
was embedded with the insurgents, presented 
them as a resistance group fighting to liberate 
their city in his controversial documentary “The 
Republic of Fallujah.”35 Esam appears to have 
been one of several Al-Jazeera and Al-Arabiya 
reporters who were given privileged access to 

34 The Economist, “The campaign against Islamic State: Fallujah, again” The Economist, 28 May 2016. Available at: https://
www.economist.com/middle-east-and-africa/2016/05/28/fallujah-again, accessed: 5 January 2020. 
35Al-Arabiya YouTube channel, Jumhoriyat Al-Fallujah, 15 September 2012. Available at:  https://www.youtube.com/
watch?v=wrUJicp-7_s, accessed: 29 December 2019. 
36 Interview with respondent 1, 15 November 2019.
37 Frank Smyth, “Iraq war and news media: A look inside the death toll,” Committee to Protect Journalists, 18 March 2013. 
Available at: https://cpj.org/2013/03/iraq-war-and-news-media-a-look-inside-the-death-to/, accessed: 7 May 2020.
38 Interview with respondent 7, 21 December 2019.
39 Interview with respondent 9, 24 March 2020.

the insurgents and were able safely to travel 
to and from the city. Most local journalists, by 
contrast, found it almost impossible to operate 
in the city, and received constant death threats 
from the insurgents. One respondent said: “I 
have no idea how Al-Jazeera and Al-Arabiya 
were operating during the war. We all got 
threats and had to hide from al-Qaeda but Al-
Jazeera cameramen were covering operations 
without being in trouble with Al-Qa’ida.”36 

Throughout the conflict, 110 journalists and 
forty-seven media workers were killed by 
insurgents.37  

Respondents interviewed for this research 
suggested that the satellite channels and 
insurgents appeared to have a symbiotic 
relationship. A respondent who was working in 
Fallujah during the conflict said, “The insurgents 
used to come to our hospital and monitor what 
people were saying. They told us we are only 
allowed to watch Al-Jazeera. Al-Jazeera never 
called any insurgency by its real name but 
their tone was about the resistance.”38 Another 
interviewee, a senior academic, emphasised 
the value of the television coverage to the 
insurgent groups: 

I spoke a lot about the importance 
of reducing the attention in the news 
coverage on the suicide operations in Iraq 
because it was giving Al-Qa’ida the image 
of being powerful. The media empowered 
Al-Qa’ida at the beginning and this led to 
two things. [First], the Iraqi army feared 
fighting Al-Qa’ida, and [second] those who 
were disfranchised felt that joining these 
groups will allow them to be heard.39 

Whatever its motivation, the editorial stance 
of the satellite channels appears to have 
made the channels more popular among 
certain sections of the Iraqi population. One 
respondent, a journalist, said: 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Economist
https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2016/05/28/fallujah-again
https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2016/05/28/fallujah-again
https://www.youtube.com/watch?v=wrUJicp-7_s
https://www.youtube.com/watch?v=wrUJicp-7_s
https://cpj.org/2013/03/iraq-war-and-news-media-a-look-inside-the-death-to/


Covering the rise of the Islamic State group 

8

The popularity of Al-Jazeera and Al-
Arabiya was at its peak by the end of 2003. 
They were endlessly repeating footage of 
attacks in Fallujah and people there loved 
it because they felt the world’s attention 
was on the resistance there and it gave 
the insurgency at that time legitimacy and 
popularity.40 

Even where the channels’ editorial stance 
was not supported, their speed of response 
drew Iraqi viewers, especially in the wake 
of a major event, with significant long-term 
consequences: 

These channels shaped the Iraqi mentality 
in such a sensitive time. When someone 
hears the sound of a bombing in his city, 
he knows Al-Jazeera and Al-Arabiya are 
the first to show it and broadcast from the 
scene. All Iraqis who were interested in 
watching breaking news were watching 
these channels.41 

One respondent stressed the importance of 
Al-Jazeera’s coverage of the Fallujah battles 
in the subsequent decision to suspend the 
channel’s licence to operate in Iraq:

The relationship Al-Jazeera and Al-Arabiya 
had with the Iraqi government was quite 
bad and it started from the time of the first 
Iraqi Prime Minister Ayad Allawi. Mr. Allawi 
was secular but he was pro-invasion and 
these channels were against it. Then 
Noori Al-Maliki was the Prime Minister 
and he was sectarian and that was when 
the tension was more obvious. Al-Maliki 
shut down Al-Jazeera offices and he 
suspended their licence because of their 
coverage on Fallujah.42 

The US government and CPA were similarly 
dismayed by the channel’s coverage. A 
respondent said: “The Americans demanded 
that Al-Jazeera shut down in Anbar during 

40 Interview with respondent 1, 15 November 2019.
41 Interview with respondent 2, 18 November 2019.
42 Interview with respondent 2, 18 November 2019.
43 Interview with respondent 3, 18 November 2019.
44 Al-Jazeera YouTube channel, Arabic link, 12 of June 2014. Available at: https://www.youtube.com/
watch?v=IdH1O52ueT8, accessed: 23 December 2019.
45 Al-Jazeera YouTube channel, 23 June 2014, Available at:  https://www.youtube.com/watch?v=_mBQ7J5rl4E, accessed 
29 December 2019.

the battle. They knew that they engendered 
sympathy for the insurgents and it fed the 
hatred of the coalition forces in Iraq.”43 

Covering the rise of the 
Islamic State group 
As with its coverage of the battles of Fallujah, 
Al-Jazeera was perceived to portray the 
Islamic State’s (ISIS’s) seizure of Mosul in 2014 
as a liberation bringing stability to the city. 
Al-Jazeera Arabic reporter Ayub Ridha was 
standing at the borders of Mosul on 12 June 
2014 saying the stability is gradually coming 
back in Mosul.44 

In another report for Al-Jazeera Arabic by 
Naser Shadid aired on 23 June 2014, it showed 
the burned vehicles of the Iraqi army and then 
went to the city of Haweeja near Kirkuk and 
said: “we met armed men who covered their 
faces and they were distributing sweets to the 
passengers at checkpoints. The passengers 
were delighted to see the armed men. Most of 
those armed men are from the Islamic State.” 
The reporter interviewed one member of ISIS 
and with an ISIS flag behind him is saying: “We 
praise God that the situation is going well from 
security to economy and the situation is far 
better than before.” The reporter continues 
and says: “It has been couple of days since 
Haweeja fell in the hands of the armed groups” 
and interviewed a couple of residents who 
kept saying it is quiet now and everything is 
back to normal. The armed men are controlling 
the city from their four gates and they are 
taking the responsibility to secure the city and 
protect their people.45 The way these networks 
covered ISIS stayed for a while like this but 
shifted weeks after ISIS took over Mosul in 
2014 as one respondent said: 

Al-Jazeera’s coverage supported the 
invasion of ISIS at the beginning, and it 

https://www.youtube.com/watch?v=IdH1O52ueT8
https://www.youtube.com/watch?v=IdH1O52ueT8
https://www.youtube.com/watch?v=_mBQ7J5rl4E


9

Conclusion

portrayed the fighters as liberators. But 
soon after the fall of Mosul when ISIS 
gave a statement saying they were not 
only interested in establishing their state 
in Iraq and Syria but that they wanted to 
move to Saudi Arabia, things changed and 
Al-Jazeera started to show the bad side of 
ISIS. Before the fall of Mosul, the coverage 
was clear that these channels are on the 
side of the newly rising insurgency. It 
prepared people mentally to accept the 
new terrorist group and no one wanted to 
fight them till things changed completely 
on the ground and by then, it was too 
late.46 

Another respondent added: “I don’t think Al-
Jazeera helped the direct recruitment for any 
insurgency but it gave them legitimacy and 
the emotional support they needed on the 
ground.”47

Al-Jazeera’s editorial line appeared to shift 
significantly after the Saudi-led coalition broke 
ties with Doha and imposed a blockade on 
Qatar – a move which was partly motivated 
by Saudi Arabia’s frustration at Al-Jazeera’s 
line on policy issues including terrorism. The 
blockade moved Qatar closer to Iran, and Al-
Jazeera became more sympathetic to the 
Iranian government and to Iranian interests 
in Iraq.48 One respondent commented that 
“Al-Jazeera lost most of its credibility [among 
Iraqi Sunnis] after the collaboration with Iran in 
covering the protests against Iran.” However, 
the respondent added that, in the event of 
a new Sunni insurgency, the channel could 
nevertheless stoke insurgent feeling if “Al-
Jazeera replicated their coverage of 2004 in 
Fallujah.”49

Conclusion 
Al-Jazeera and Al-Arabiya filled a vacuum 
in post-2003 Iraq as the Saddam-era media 
landscape was swept away. They continued to 
dominate Iraqi media as local media failed to 

46 Interview with respondent 2, 18 November 2019.
47 Interview with respondent 5, 3 December 2019.
48 Evan W. Burt, “Qatar and Iran: Off Bedfellows,” Wilson Center, 7 of August 2017. Available at: https://www.wilsoncenter.
org/article/qatar-and-iran-odd-bedfellows, accessed: 29 December 2019.
49 Interview with respondent 2, 18 November 2019.

fulfil the Iraqi population’s needs to understand 
the changes transforming the country. However, 
both channels simplified the civil conflict by 
blaming the American invasion for the conflict 
and failing to offer more complex investigation 
or analysis of the root causes of the insurgency. 
Instead, they portrayed insurgents simplistically 
as freedom fighters battling a foreign enemy, 
and suicide operations against coalition 
forces as a form of legitimate resistance. This 
had a significant impact on Iraqi society and 
politics, which suggests a need for conflict-
sensitive journalistic ethics and regulations 
when countries are undergoing such major 
transformations. Responsible international 
media should reject hate speech, sectarian 
language and the glorification of terrorism. For 
countries in and transitioning from civil conflict, 
international observation may be required if 
international media fail to report in a conflict-
sensitive manner. However, the withdrawal of 
licenses of TV operations by successive Iraqi 
governments damaged diplomatic relations 
between Iraq, Qatar and Saudi Arabia, and 
worsened Iraq’s diplomatic position while 
further polarising the situation within the 
country. 

As Iraq remains unstable and the tension 
persists between Sunni and Shia communities. 
International media reporting should be more 
conscious of its potential to improve or worsen 
the situation.

https://www.wilsoncenter.org/article/qatar-and-iran-odd-bedfellows
https://www.wilsoncenter.org/article/qatar-and-iran-odd-bedfellows


Recommendations

10

Recommendations
•	 Television stations need to report the terrorist attacks in clear language that shows these incidents 

are carried out by terrorist groups rather than armed groups like the Islamic states or al-Qaeda. 

•	 There should be training for local journalists and editors on how to present balanced news reports 
on terror attacks. 

•	 There should be clear guidelines within these television stations where they cannot use words 
that shows sympathy with the terrorist groups. 

•	 There should be guidelines on the images used on covering terrorists, and media organisations 
should not use images which may be perceived as supporting the terrorist groups.  



11

Appendix: Table of Interviews 

Appendix: Table of Interviews 

Interviewee Profession Date Nature of interview
Respondent 1 Iraqi Journalist who covered 

Anbar, Tikrit and Mosul
15 November 2019 Phone

Respondent 2 Iraqi journalist based in 
Mosul

18 November 2019 Phone

Respondent 3 Iraqi cameraman based in 
Anbar

18 November 2019 Phone

Respondent 4 Iraqi journalist based in 
Baghdad

20 November 2019 Phone

Respondent 5 Iraqi terrorism expert who 
interviewed many defectors 
from different terror groups

3 December 2019 Phone

Respondent 6 Iraqi journalist based in 
Baghdad

3 December 2019 Phone

Respondent 7 Journalist from Fallujah who 
lived through the Fallujah 
war

21 December 2019 Phone

Respondent 8 Media advisor for the Iraqi 
government

4 January 2020 Phone

Respondent 9 Academic in media studies 
at an Iraqi University

24 March 2020 Phone

Respondent 10 Iraqi freelance journalist. 24 March 2020. Phone



Bibliography 

12

Bibliography 

Adams, G. “US believes Al Jazeera is 
‘propaganda tool of Qatar’” 6 December 2010. 
Available at: https://www.independent.co.uk/
news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-
propaganda-tool-of-qatar-2152329.html.

Al-Arabiya YouTube channel, Jumhoriyat Al-
Fallujah, 15 September 2012. Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v=wrUJicp-
7_s. 

Al-Jazeera News, “An Open letter from Al-
Jazeera” 26 June 2017. Available at: https://
www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-
letter-from-al-jazeera.

Al-Jazeera YouTube channel, Arabic link, 12 
June 2014. Available at: 
h t t p s : / / w w w . y o u t u b e . c o m /
watch?v=IdH1O52ueT8.

Al-Jazeera YouTube channel, Arabic link, 23 
June 2014. Available at: https://www.youtube.
com/watch?v=_mBQ7J5rl4E.

Al-Jazeera YouTube channel, Fi Al-Umuq, 9 
March 2010. Available at: https://www.youtube.
com/watch?v=tP-iB8ummgw.

Al-Jazeera, “Facts and figures,” 23 February 
2012. Available at: https://www.aljazeera.com/
features/2012/2/23/facts-and-figures.

Al-Rawi, A. International media organisations’ 
role in assisting the media sector in Iraq after 
2003, Global Media Journal, December 2015. 
Available at: https://www.globalmediajournal.
com/open-access/ internat ional-media-
organizations-role-in-assisting-the-media-
sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447.

BBC Media Action, Middle East and North 
Africa: Iraq homepage. Available at: https://
www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/
middle-east-and-north-africa/iraq.

BBC media action, The media of Iraq ten years 
on: the problems, the progress, the prospect. 
Policy Briefing, March 2013. Available at: 
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/

policybriefing/bbc_media_action_media_
iraq_ten_years_on.pdf.

BBC News, “Spain jails al-Jazeera reporter.” 
26 September 2005. Available at: http://news.
bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4283328.stm.

Booth, R. “WikiLeaks cables claim al-Jazeera 
changed coverage to suit Qatari foreign 
policy.”  The Guardian, 6 December 2010. 
Available at: https://www.theguardian.com/
world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-
jazeera-qatari-foreign-policy.

Burt, E. W. “Qatar and Iran: Off Bedfellows,” 
Wilson Center, 7 of August 2017. Available at: 
https://www.wilsoncenter.org/article/qatar-
and-iran-odd-bedfellows.

Chandrasekaran, R. Imperial Life in the Emerald 
City: Inside Baghdad’s Green Zone (London: 
Bloomsbury, 2008), p. 145.

Coalition Provisional Authority Order 
Number 2: Dissolution of Entities, 23 May 
2003. Available at: https://web.archive.org/
web/20040701202042/http://iraqcoalition.
org/regulations/20030823_CPAORD_2_
Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf.

C-SPAN. Central Command Briefing. C-SPAN 
Video. 27 March 2003. Available at: https://
www.c-span.org/video/?175779-1/central-
command-briefing. 

Ipsos.com, Online audience measurement in 
The Arab World, 2 September 2013. Available 
at: https://www.ipsos.com/en/online-audience-
measurement-arab-world.

Jumaa, M. Iraqi resist Faloja, Al-Jazeera YouTube 
channel, 11 March 2010. Available at:  https://
www.youtube.com/watch?v=3drMb2bFlc4.

Karam, Z. “Base and vile,” The Guardian, 12 May 
2004. Available at: https://www.theguardian.
com/world/2004/may/12/usa.iraq1.

Middle East and Africa. “The campaign against 
Islamic State: Fallujah, again” The Economist, 28 
May 2016. Available at: https://www.economist.
com/middle-east-and-africa/2016/05/28/
fallujah-again.

https://www.independent.co.uk/news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-propaganda-tool-of-qatar-2152329.html
https://www.independent.co.uk/news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-propaganda-tool-of-qatar-2152329.html
https://www.independent.co.uk/news/world/politics/us-believes-al-jazeera-is-propaganda-tool-of-qatar-2152329.html
https://www.youtube.com/watch?v=wrUJicp-7_s
https://www.youtube.com/watch?v=wrUJicp-7_s
https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.aljazeera.com/news/2017/6/26/an-open-letter-from-al-jazeera
https://www.youtube.com/watch?v=IdH1O52ueT8
https://www.youtube.com/watch?v=IdH1O52ueT8
https://www.youtube.com/watch?v=_mBQ7J5rl4E
https://www.youtube.com/watch?v=_mBQ7J5rl4E
https://www.youtube.com/watch?v=tP-iB8ummgw
https://www.youtube.com/watch?v=tP-iB8ummgw
https://www.aljazeera.com/features/2012/2/23/facts-and-figures
https://www.aljazeera.com/features/2012/2/23/facts-and-figures
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447
https://www.globalmediajournal.com/open-access/international-media-organizations-role-in-assisting-the-media-sector-in-iraq-after-2003.php?aid=64447
https://www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/middle-east-and-north-africa/iraq
https://www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/middle-east-and-north-africa/iraq
https://www.bbc.co.uk/mediaaction/where-we-work/middle-east-and-north-africa/iraq
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/policybriefing/bbc_media_action_media_iraq_ten_years_on.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/policybriefing/bbc_media_action_media_iraq_ten_years_on.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/policybriefing/bbc_media_action_media_iraq_ten_years_on.pdf
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4283328.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4283328.stm
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
https://www.theguardian.com/world/2010/dec/05/wikileaks-cables-al-jazeera-qatari-foreign-policy
https://www.wilsoncenter.org/article/qatar-and-iran-odd-bedfellows
https://www.wilsoncenter.org/article/qatar-and-iran-odd-bedfellows
https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf
https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf
https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf
https://web.archive.org/web/20040701202042/http://iraqcoalition.org/regulations/20030823_CPAORD_2_Dissolution_of_Entities_with_Annex_A.pdf
https://www.c-span.org/video/?175779-1/central-command-briefing
https://www.c-span.org/video/?175779-1/central-command-briefing
https://www.c-span.org/video/?175779-1/central-command-briefing
https://www.ipsos.com/en/online-audience-measurement-arab-world
https://www.ipsos.com/en/online-audience-measurement-arab-world
https://www.youtube.com/watch?v=3drMb2bFlc4
https://www.youtube.com/watch?v=3drMb2bFlc4
https://www.theguardian.com/world/2004/may/12/usa.iraq1
https://www.theguardian.com/world/2004/may/12/usa.iraq1
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Economist
https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2016/05/28/fallujah-again
https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2016/05/28/fallujah-again
https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2016/05/28/fallujah-again


13

Bibliography 

Report. “Al-Jazeera criticized for once again 
acting as “official spokesman for fundamentalist 
Groups… as it did in Afghanistan, Iraq 
and Palestine.”” Memri.org, 14 June 2007. 
Available at: https://www.memri.org/reports/
al-jazeera-criticized-once-again-acting-official-
spokesman-fundamentalist-groups-it-did.

Schmid,  A. P. “Terrorism - The Definitional 
Problem,” Case Western Reserve Journal 
of International Law, Vol. 36, No. 2 (2004). 
Available at: https://scholarlycommons.law.
case.edu/jil/vol36/iss2/8.

Smyth, F. “Iraq war and news media: A look 
inside the death toll,” Committee to Protect 
Journalists, 18 March 2013. Available at: https://
cpj.org/2013/03/iraq-war-and-news-media-a-
look-inside-the-death-to/.

United Nations Security Council Consolidated 
List, United Nations. Available at: https://
www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-
consolidated-list.

World News, “Baghdad expels al-Jazeera 
man,” The Guardian, 3 April 2003. Available 
at: https://www.theguardian.com/world/2003/
apr/03/media.iraq.

https://www.memri.org/reports/al-jazeera-criticized-once-again-acting-official-spokesman-fundamentalist-groups-it-did
https://www.memri.org/reports/al-jazeera-criticized-once-again-acting-official-spokesman-fundamentalist-groups-it-did
https://www.memri.org/reports/al-jazeera-criticized-once-again-acting-official-spokesman-fundamentalist-groups-it-did
https://scholarlycommons.law.case.edu/jil/vol36/iss2/8
https://scholarlycommons.law.case.edu/jil/vol36/iss2/8
https://cpj.org/2013/03/iraq-war-and-news-media-a-look-inside-the-death-to/
https://cpj.org/2013/03/iraq-war-and-news-media-a-look-inside-the-death-to/
https://cpj.org/2013/03/iraq-war-and-news-media-a-look-inside-the-death-to/
https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list
https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list
https://www.un.org/securitycouncil/content/un-sc-consolidated-list
https://www.theguardian.com/world/2003/apr/03/media.iraq
https://www.theguardian.com/world/2003/apr/03/media.iraq


About the Author

14

About the Author

Mais Al-Bayaa

Mais Al-Bayaa is an Emmy and Robert F. Kennedy award-winning British Iraqi 
producer and director, focsuing on the Middle East. She has a master’s degree 
in Human Rights and International Law from Kingston University in the United 
Kingdom. Mais has covered the humanitarian crisis and the political changes in 
the Arab world since 2003 with focus on Iraq and Syria. She has a reputation 
for investigations and work in hostile environments for international print and 
braodcast outlets like The Guardian, Channel 4, BBC, PBS Frontline and others. 
She produced investigative documentaries like ‘ISIS and the battle for Iraq’ for 
Channel 4, ‘Undercover with the clerics: Iraq’s secret sex trade’ for BBC and 
PBS Frontline, and directed the film ‘Bahrain: Breaking the silence’ for BBC 
Arabic. 



International Centre for Counter-Terrorism - The Hague (ICCT)
T: +31 (0)70 763 0050
E: info@icct.nl
www.icct.nl


	About ICCT
	Key Findings
	Introduction 
	Satellite television in Iraq  
	Reporting on terrorism and insurgency in Iraq 
	Case study: the battles for Fallujah 
	Covering the rise of the Islamic State group 
	Conclusion 
	Recommendations
	Appendix: Table of Interviews 
	Bibliography 
	About the Author

